کد خبر: ۲۰۶۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه:

دوران حاشیه نشینی کارشناسان به سرآمده

نتيجه انتخابات يازدهم رياست جمهوري از مطالبه‌اي نو در سطح ملي خبر داد. مطالبه‌اي كه پايه‌هاي آن بر اعتدال استوار شده است. حزب اعتدال و توسعه را بايد از لحاظ مباني گفتماني و همچنين رفتاري، نزديك‌ترين حزب سياسي كشور به رئيس‌جمهور كشور دانست. گفتماني كه امروز گفتمان غالب جامعه را تشكيل مي‌دهد و مطالبه‌ها براساس آن شكل مي‌گيرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: غلامعلي دهقان، سخنگوي حزب 14 ساله اعتدال و توسعه در پاسخ به اين سؤال كه ترکیب كابينه دولت يازدهم چه نسبتي با گفتمان غالب دارد، مي‌گويد: واقعيت اين است كه جريان فكري – سياسي ميانه كشور كه در چند سال اخير تحت عنوان اعتدال‌گرايي معروف شده است بيش از گذشته تعميق پيدا كرده و علاوه بر اين گستره آن نيز بسيار وسيع شده است كه بايد آن را به فال نيك گرفت چرا كه اصولاً گفتمان اصيل انقلاب اسلامي گفتمان اعتدال بود. 

برشي از تاريخ 
وي با برشي از تاريخ خاطرنشان مي‌كند: فراموش نمي‌كنيم كه در بحبوحه پيروزي انقلاب اسلامي عده‌اي شعار حكومت اسلامي سر مي‌دادند، اما رهبر فقيد انقلاب امام خميني(ره) با طرح نظام جمهوري اسلامي نشان داد كه مي‌توان سازوكاري ميان اسلاميت و جمهوريت ايجاد كرد كه در زمان خود نوعي خلاقيت و افتخار به حساب مي‌آمد. در حقيقت رهبر فقيد به عنوان يك رهبر ديني كه آرمانش پياده كردن احكام دين بود، توانست با تلفيق آرمانگرايي خود با واقعيت‌هاي دنياي مدرن از جمله تلفيق آن آرمان با جمهوريت كه نوعي نظام غالب در دنياي معاصر محسوب مي‌شود، توازني ميان آرمان‌ها و واقعيت‌ها پيدا كند و به همين علت موفق شد كه در شكل‌گيري انقلاب هم روشنفكران مسلمان را در كنار خود داشته باشد و هم عالمان ديني را. اين انديشه‌ها بعداً با تشكيل نظام در موضعگيري‌هاي امام(ره) هم خود را نشان داد. 

مواضع اعتدالي امام(ره) 
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه به ذكر مثال‌هاي متفاوتي از موضعگيري اعتدالي امام(ره) در زمان حياتشان اشاره و تصريح مي‌كند: قبول قطعنامه 598، يكي از همين موارد بود. در حالي كه آرمان رهبر فقيد سرنگوني نظام بعثي عراق بود اما واقعيت‌ها نشان مي‌داد عملاً چنين كاري نمي‌توانست به جهت پشتيباني قدرت‌هاي خارجي وقت از حكومت صدام تحقق پيدا كند. بنابراين در مواضع امام نوعي توازن ميان آرمان‌ها و واقعيت‌ها ديده مي‌شد.  خوشبختانه هم اكنون با روي كارآمدن آقاي دكتر روحاني مي‌توانيم بگوييم بار ديگر شاهد حضور سياستمداري هستيم كه به خوبي قائل به اين مي‌باشد كه بايد ميان آرمان‌ها و واقعيت‌ها توازن برقرار شود و اين همان اعتدال‌گرايي است. 

تحليل رأي مجلس به كابينه يازدهم 
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در تحليلي رأي مجلس به كابينه دكتر روحاني را در راستاي اعتدال‌گرايي معنا مي‌كند و مي‌افزايد: رأي مجلس به كابينه روحاني و پيش از آن رأي 18 ميليوني مردم به شخص ايشان نشان داد بعد از آن‌كه جريان اعتدال در مقطعي به حاشيه رفت و به نوعي افراط‌گرايي را در ميان دو جناح اصلي كشور شاهد بوديم، بار ديگر اين گفتمان مورد اقبال جامعه قرار گرفت و خوشبختانه رأي اعتماد 90 درصدي مجلس به وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهور هم نشان داد فراسوي تبليغاتي كه شده بود بر اين محور كه مجلس اصولگرا نمي‌تواند با آقاي روحاني تعامل داشته باشد تا جايي كه عده‌اي پيش‌بيني مي‌كردند 6 وزير نمي‌توانند از اين مجلس رأي بگيرند! اما در عمل ديديم كه بخش قابل توجه و اكثريت مطلق مورد موافقت قرار گرفتند، حتي بعضي از وزرايي كه درخصوص آن‌ها موج تخريبي شكل گرفت و شايعات بسياري هم مطرح شد. 

اقبال توده‌ها 
غلامعلي دهقان در ادامه تاكيد مي‌كند فضاي سياسي كشور، به رويكرد اعتدال‌گرايي اقبال نشان داده و اين اقبال را مي‌توان در توده‌هاي مردم، در ميان خواص جامعه، اعم از دانشگاهيان و حوزويان و همچنين در نخبگان سياسي كشور كه در رأي مجلس هم متجلي شد، به خوبي ديد. 

درس گرفتن از تاريخ 
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه، با يادآوري اين نكته كه بايد از تاريخ يكصد سال اخير كشور درس گرفت و به آن توجه كرد و از آفات دوري كرد، تاكيد مي‌كند: در مقاطعي كه جامعه داراي انبساط سياسي شده و به نحوي ديگر بحث توسعه سياسي مطرح شده، آفاتي نيز متوجه آن شده است، تا جايي كه بعضاً افراطي‌هاي چپ و راست به صحنه آمده و توازن جامعه را بر هم زده‌اند! نمونه‌هاي آن را مي‌توان بعد از مشروطيت در قضيه ملي‌شدن صنعت نفت، پس از پيروزي انقلاب بين سال‌هاي 57 تا 60 و همچنين پس از دوم خرداد و در سال‌هاي 79-76 مشاهده كرد كه چطور افراطيون دو جريان به يكديگر نان قرض داده و فضاي سياسي كشور را از حالت اعتدال و توازن خارج كردند. 

مهم‌ترين اولويت كابينه يازدهم 
وقتي از وي مي‌پرسم كه مهم‌ترين كاري كه كابينه دولت يازدهم در ابتداي راه بايد آن را دنبال كند چيست؟ با يادآوري اين نكته كه اعتدال سبب اقبال جامعه به رويكرد رئيس‌جمهور و كابينه آن شده است، مي‌گويد: دوران افراطي‌گري هم از چپ و هم از راست به پايان رسيده و ديگر نمي‌توان با غوغاسالاري و جنگ‌هاي حيدري – نعمتي و دامن زدن به موضوع‌هايي كه ارزش آنچناني ندارد كشور را اداره كرد.  امروز بيش از گذشته به حاكميت نظرات كارشناسي در حوزه اقتصاد، سياست داخلي، سياست خارجي، اجتماعي، فرهنگي و... نياز داريم. 

توجه به كار كارشناسي، اولويت مهم امروز 
به گزارش روزنامه ایران، دهقان با اشاره به بي‌توجهي به نظرات كارشناسي خاطرنشان مي‌كند: اين بي‌توجهي موجب شده تا امروز اين سؤال شكل بگيرد كه بالاترين درآمد ارزي كشور (پس از اكتشاف نفت از سال 1280 شمسي) كه نزديك به 650 ميليون دلار بوده، چگونه خرج شده است كه اثري از رشد اقتصادي طي دو سال اخير ديده نمي‌شود!  خوشبختانه نگاهي به كارنامه وزراي كابينه آقاي روحاني نشان مي‌دهد كه اين شخصيت‌ها مي‌توانند در راستاي اعمال نظرات كارشناسي و نهادينه‌كردن عقلانيت در حوزه مديريت اجرايي بسيار موفق باشند و با اين تفاسير، چشم‌انداز آينده بسيار اميدواركننده است و دوران حاشیه نشینی کارشناسان به سرآمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین